ר' גרשון אדלשטיין - הספד | אשר מורסקי

ר’ גרשון אדלשטיין – נטפי חינוך אחר מיטתו

אתמול נפטר מרן ראש הישיבה ר’ גרשון אדלשטיין. הייתי תלמידו ואני תלמידו, הגם שמעולם לא למדתי אצלו.

אני תלמידו במוסר ובחכמת החינוך.

להלן נטפי חינוך אחר מיטתו אותם שמעה נשמתי וקלט ליבי:

לא בכפייה. חינוך הוא לא כפייה. כפייה הוא היפך החינוך. אם כופים הדבר יוצר ריאקציה ומרחיק את התלמיד מהמטרה.

אם יש תלמיד שמציק לחבריו סימן שהוא סובל ממשהו ורע לו וצריך לבדוק מה מפריע לו אולי בבית אולי הרב’ה לוחץ. צריך לבדוק ולהרגיע אותו ואז ממילא הוא לא יציק יותר, אבל הכל באהבה.

לימוד צריך ללמוד מתוך מנוחת הנפש ושלוות הדעת. אסור ללמוד מתוך לחץ. זה מערער את העצבים. לימוד מתוך לחץ גורם לאי הבנה של הנלמד וגם מה שמבינים הוא בקושי רב. צריך ללמוד בנחת ושמחה.

אסור לפגוע בשום יהודי, יהיה מי שיהיה (מלבד הלא משנאיך ה’ אשנא) צריך לכבד כל יהודי ולאהוב אותו.

לא ללמוד מתוך לחץ וכפייה אלא ללמוד מה שליבו חפץ ובאיזה אופן שאוהב ללמוד, אם מתון מתון, אם מהר מהר, אם בקיאות, אם עיון, אם להרבות במוסר אם למעט למינימום, אם בפסקי הלכה ואם בלומדות – העיקר ללמוד מה שליבו חפץ.

לומדות זה לא עיקום השכל אלא העמקה וחידוש. אם אומרים דברים שהתלמיד לא מבין והוא חושב שהוא מבין, וקוראים לזה לומדות, זה מעקם את שכל התלמיד והוא מתרגל להגיד דברים לא הגיוניים ולא מובנים. משבשים את שכלו.

צריך ללמוד מוסר כדי לדעת כיצד יהודי צריך להתנהג, וללמוד איזה ספר מוסר שמדבר ללב. לא לכפות ספר מוסר מסויים אלא ללמוד מה שמושך ומה שאוהבים, לא חשוב איזה ספר העיקר ספר שמדבר אל הלב שלך.

לפעמים לחניך יש הרבה בעיות או בעיות מורכבות ואז יש ללכת למטפלים ויועצים ולא לטאטא מתחת לשטיח ולנגח את החניך אלא יש ללוות אותו בעצה ובאהבה ולתת לו כלים שיוכל להתמודד והעיקר לא בלחץ ולא בכפייה ולא לדחוק. רק באהבה ובידידות.

סיפר, שאביו מעולם לא אמר להם (ר’ גרשון אדלשטיין ואחיו ר’ יעקב) מה לעשות ומה לו לעשות, לא אמר להם להתפלל לא אמר להם ללמוד ולא כלום רק כל הבית היה אפוף בחום, בביטחון ובאהבה עם בדל של חיוך על השפתיים וקורת רוח של קדושה יהודית והיה כל כך נעים וטוב ובטוח ושמח שהם עשו מה שאבא שלהם, ר’ צבי יהודה, עשה, וכיון שהוא למד מתוך שמחה הם חיקו אותו ולמדו מתוך שמחה וכיון שראו שהוא מתפלל כבן המתרפק בחיק אביו עשו גם הם כמותו והכל היה מתוך ידידות וחביבות ולא היה שום הערה וביקורת רק הכל בידידות ואהבה וכבוד רב.

דיבר הרבה על כבוד וידידות לתלמיד ללמדו באהבה, ולא הקפדן מלמד, ודיבר על כך שיש להאהיב את הלימוד ואת התפילה והכל מתוך מודל לחיקוי של האבא או הרב’ה או המשגיח או ראש הישיבה.

המוטו היה: רק בידידות.

ר’ גרשון היה המחנך הגדול ביותר בדור, שצורת החינוך שהוא העמיד הצילה ומצילה ותציל, לדעתי, את הדור כולו עד ינון דוד בן ישי משיח צדקנו בב”א.

חבל אל דאבדין.

עצות האושר של מרן זצ”ל

קורא יקר! נהנית מהמאמר? ✅ שלח כעת ל-3 מחבריך! 
יש לך דבר כלשהו להוסיף, להעיר, להאיר? אשמח שתכתוב אותו כאן למטה בתגובות! 👇

2 מחשבות על “ר’ גרשון אדלשטיין – נטפי חינוך אחר מיטתו”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *