קשיי החיים
החיים טומנים בחובם קשיים גדולים, והם כהגדרת רבנו תם בספר הישר – “נווה התלאות”. ישנם קשיים מבית, וישנם קשיים מחוץ. קשיים אישיים-נפשיים, במידות, ברוחניות, קשיים בשלום בית, קשיים מול שכנים, סכסוכים, חובות, קשיים בחינוך, בפרנסה, מחלות ל”ע, מלחמות בארץ, בעולם, פחדים מה יהיה בעתיד וכו’ וכו’.
לא חסרים קשיים וצרות רח”ל.
האדם, שהוא בסך הכל, מלבד נשמתו, בשר ודם, זקוק לתמיכה, לחיזוק ולמגן כדי לצלוח לעבור את “נווה התלאות” הזה.
מי נותן לאדם תמיכה זו?
התורה!
המטרה שבגינה נתן לנו ה’ את התורה היא כדי שהתורה תתמוך את החיים שלנו, שהיא תתן לנו עצות טובות לחיים טובים.
המטרה של התורה היא לתמוך את החיים של היהודי!
כך כותב הרמב”ם ומדגיש, שהמטרה של התורה היא כדי לתת לנו חיים טובים ומאושרים הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית ורוחנית (מורה נבוכים ג, כז).
עמדה נפשית טהורה
העמדה הנפשית עמה יהודי צריך לגשת לתורה, היא מתוך עמדה נפשית שהתורה באה לתמוך את החיים שלו, לסייע לו בגשמיות וברוחניות. לכוון את דרכיו ולתת לו אושר וסיפוק כך שיהיו לו חיים טובים בתוך כל הכאוס שמייצר העולם הזה. שיוכל להעלות חיוך 😃 על דל שפתיו.
מתוך כל הקשיים, הפחדים, הצרות, החרדות והבעיות שיש לאדם בעולם, הוא ניגש לתורה ומבקש למצוא בה תנחומים ועזרה. למצוא בה מרגוע לנפשו. שהתורה תחזק אותו, תלמד אותו כי טוב ה’ לכל קוראיו לכל אשר יקראוהו באמת, שיבטח בו ית’ כגמול עלי אמו כגמול עלי נפשי, שיידע כיצד להסתדר עם עצמו ונפשו, כיצד להתקדש ולהיטהר, באיזה אופן להתנהל מול חבריו ושכניו כדי שיהיה שלום בינו וביניהם, שלא יכעס ויעליב ושיוכל לעבור את כל החיים כאן באופן הטוב ביותר שאפשרי, ושאחרי כל החיים כאן, הוא יזכה לעולם שכולו טוב בגן העדן.
וכך כותב מנהלה הרוחני של ישיבת סלבודקה – רבי נתן צבי פינקל זצ”ל, הסבא מסלבודקה:
כך הדבר הזה. האדם נחשב כחולה מסוכן שמסוגל כל שעה לאבד את עצמו לדעת או שלא לדעת. ורק למען החיות את נפשו ניתנה לו התורה, ‘הביאוהו אל בית היין’ (ע”פ שיר השירים ב, ד: הֱבִיאַנִי אֶל בֵּית הַיָּיִן וְדִגְלוֹ עָלַי אַהֲבָה) להשיב את נפשו המסכנה.
(שיחות הסבא מסלבודקה, ירושלים תש”ע, ח”ב עמ’ תקצד)
לגשת לנחמה
כשאדם ניגש לתורה הוא ניגש לנחמה. לאור שיחייה אותו, שייטיב עימו ושייתן לו חיבוק ואהבה. שהתורה תהיה לו למגן ולמחסה, שממנה ילמד האדם להתקרב אל ה’ ולהנות מזיו שכינתו. שתהיה לו אהבה בלב ולא כעס ומכאוב, שיאהב בני אדם ויאהבו אותו – ואהבת לרעך כמוך.
סם חיים
היכולת של האדם לגשת לתורה מתוך עמדה נפשית זו, היא מה שאמרו חז”ל “זכה נעשית לו התורה סם חיים” (יומא עב, ב). כשהתורה תומכת לאדם את החיים – היא ממש סם חיים. תרופה שמרפאת את כל החוליים של החיים ואת כל החוליים שהחיים והעולם מייצרים תדיר.
לברוח מסם המוות
אבל אדם של”ע התורה, לא רק שהיא לא מחייה אותו ותומכת לו את החיים אלא נראה מהתנהלותו ומראה פניו, שהוא מביא מהתורה מבט זעוף פנים, קושי, דריכות, עמידה על ייקוב הדין את ההר ללא וויתור לחברו, מרירות, ריחוק, חרדות, אטימות ושאר מרעין בישין – דבר זה מלמד שהוא ניגש לתורה לא מתוך עמדה נפשית, שהתורה מטרתה לתמוך את החיים של היהודי. הוא משתמש בתורה כמי שלא זכה, ומי שלא זכה נעשית לו התורה סם המוות. סם שבולעים אותו ומתים. מיתה בעולם הזה ובעולם הבא ל”ע.
תרי”ג עצות טובות לחיים טובים
לכן יקירי ואהובי, הקורא, גש לתורה מתוך עמדה נפשית שהתורה מטרתה לתמוך את החיים שלך, לסייע לך ברוחניות ובגשמיות. לתת לך עצות טובות ומועילות לחיים, כמו שכתוב בזוהר הקדוש:
וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה לֵאמֹר. רַבִּי יְהוּדָה פָּתַח, (תהלים קו) מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת ה’ יַשְׁמִיעַ כָּל תְּהִלָּתוֹ.
בְּכַמָּה דְרָכִים הֵעִידָה הַתּוֹרָה בָּאָדָם שֶׁלֹּא יֶחֱטָא לִפְנֵי רִבּוֹנוֹ. בְּכַמָּה דְרָכִים נָתְנָה לוֹ עֵצָה שֶׁלֹּא יִסְטֶה מִדְּרָכָיו יָמִין וּשְּׂמֹאל. בְּכַמָּה דְרָכִים נָתְנָה לוֹ עֵצָה אֵיךְ יָשׁוּב לִפְנֵי רִבּוֹנוֹ וְיִמְחֹל לוֹ. שֶׁשָּׁנִינוּ, שֵׁשׁ מֵאוֹת וּשְׁלֹשָׁה עָשָׂר מִינֵי עֵצָה נָתְנָה תוֹרָה לָאָדָם לִהְיוֹת שָׁלֵם בְּרִבּוֹנוֹ, מִשּׁוּם שֶׁרִבּוֹנוֹ רוֹצֶה לְהֵיטִיב לוֹ בָּעוֹלָם הַזֶּה וְלָעוֹלָם הַבָּא, וְיוֹתֵר לָעוֹלָם הַבָּא, שֶׁהֲרֵי שָׁנִינוּ, כָּל מַה שֶּׁהִשְׁלִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לָאָדָם – מֵאוֹתָן טוֹבוֹת שֶׁזּוֹכֶה בָּהֶם לָעוֹלָם הַבָּא הִשְׁתַּלֵּם בָּהֶם.
(זוהר יתרו פב, ב בתרגום ללה”ק)
להישען על ה’
תרי”ג מצוות, הם שש מאות ושלוש עשרה עצות טובות שנתן ה’ לאדם בתורה כדי שיהיו לו חיים טובים בעולם הזה ובעולם הבא.
אם כך ניגש האדם לתורה, הוא מתקרב אל ה’, דבק בו, מתפלל אליו, נשען עליו ועל עצותיו שבתורה, והוא יכול להחזיק את ראשו מעל כל המים של משברי החיים, ואז מתקיים בו “זכה נעשית לו סם חיים” בס”ד.
קורא יקר! נהנית מהמאמר? ✅ שלח כעת ל-3 מחבריך! יש לך דבר כלשהו להוסיף, להעיר, להאיר? אשמח שתכתוב אותו כאן למטה בתגובות! 👇
שלום ידידי אשר,
אפשר להוסיף על המאמר שהבאת ממסכת יומא “זכה נעשית לו סם חיים, לא זכה נעשית לו סם מיתה”, שזו ממש הסיבה שהגמ’ כותבת את זה. להגיד לנו, שהאדם צריך לגשת לתורה מתוך מטרה שהיא תביא לו תועלת, שהיא תעשה (ת צרויה) לו סם חיים, ולא להפך סם מיתה. ובחרת בחיים!
יש”כ גדול על המאמרים המחזקים והמעניינים שבאתר! תמשיך בכך.
אשמח שתצרף אותי לרשימת התפוצה שלך.
מאיר היקר והטוב!
אכן כמו שכתבת, דברי חז”ל הם אינם אלא דברי חכמה, חכמינו זכרונם לברכה, שבאו לחזקנו ולאמצנו בכל משברי החיים וללמדנו, שהתורה מטרתה היא לתמוך את החיים של היהודי ולזכותו לחיי עולם הזה ועולם הבא.
צירפתי אותך, ויש”כ על דבריך.
יפה מאד. אתר מעניין מאוד! תודה
כי תרי”ג מצוות הם תרי”ג עיטין.
אכן, זהו לשון הזוהר שהבאתי במאמר, אלא שהבאתיו מתורגם ואתה הבאת את המקור. עיטין=עצות. יש”כ
אתר מדהים, תודה רבה!!
מחזק ונותן כוחות!
תודה. תצליח בכל!