דברי תורה והלכה

חוברת טעמו וראו – דברי מוסר והתבוננות להשראה והתעלות נפשית ורוחנית מאת הרב אשר מורסקי

📘 "טעמו וראו" – ליקוטי דעת חכמה וחיים לעולים למעלה למשכיל

לפניכם חוברת ייחודית, מיועדת לבני ישיבות ולאברכים המבקשים לעלות באמת, להחיות את נפשם באור הדעת והאמונה, ולזכות לחיות חיי פנימיות, עומק ויישוב הדעת. החוברת מבוססת כולה על דברי רבותינו מנחילי תורת המוסר והמחשבה – גדולי בעלי חכמת הנפש היהודית לדורותיה, ממרן הסבא מסלבודקא ורבי ירוחם ממיר ועד הגר"י הוטנר, הגרי"ל בלוך, ר' צדוק הכהן מלובלין, […]

📘 "טעמו וראו" – ליקוטי דעת חכמה וחיים לעולים למעלה למשכיל Read More »

קדשות הבחורים

תוכן מתומצת והערכה על המאמר "קדושת הבחורים"

המאמר "קדושת הבחורים" עוסק בנושא שמירת הברית והקדושה בקרב בחורי ישיבות. הוא מהווה המשך למאמר קודם בשם "שובבי"ם וקדושת הנערים", שנכתב עבור נערים בגילאי 12-13. למעבר למאמר "קדושת הבחורים" – לחץ כאן להלן תוכן המאמר הבנת היצר: המאמר מדגיש שהמונח "יצר" נגזר מהמילה "יצירה", ומסביר שהרצון ליצור, לפעול ולהצליח נובע מכוח היצר. תפקיד היצר הרע:

תוכן מתומצת והערכה על המאמר "קדושת הבחורים" Read More »

דרוש הקיווי לרמח"ל

דרוש הקיווי לרמח"ל

העתק דרוש הקיווי לרמח"ל לחזק לב המאמינים ודורשי ה': לישועתך קויתי – ראשית הבריאה בתקוה, שכל התחתונים מצפים לשפעת עליונים על ידי תפלה או שיר. כתיב, "בראשית ברא אלקים", אין ראשית אלא תקוה. אין הצמצום עשוי כי אם לצפות שיכנוס בו קו א"ס ב"ה, וזה קו לשון קיווי ותשוקה. בא וראה, כל הבריות נבראו בלא

דרוש הקיווי לרמח"ל Read More »

קדשות הבחורים - הרב אשר מורסקי

קדושת הבחורים | מאמר ייחודי לבני הישיבות בנוגע לשמירת קדושתם

מאמר זה קדושת הבחורים עוסק בנושא שמירת הברית (שובבי"ם) והוא המשך למאמרי הראשון בנושא – שובבי"ם וקדושת הנערים, אשר נכתב עבור נערים בני שתים עשרה ושלוש עשרה. הורים, רבנים ומחנכים שקראו את המאמר לנערים – שובבי"ם וקדושת הנערים אמרו לי בעל פה או כתבו לי, שהמאמר הועיל להם מאוד וכפי שניתן גם לקרוא בתגובות למאמר

קדושת הבחורים | מאמר ייחודי לבני הישיבות בנוגע לשמירת קדושתם Read More »

קדושה תורה ועריות

עידון היצר הרע במתיקות התורה (שובבי"ם)

קדושה האדם החי, הוא בעצמו, כלומר, האני-בעצמי (self) המכונה 'רוח', מורכב ברובד התחתון מנפש המחוברת לגוף, כי הדם הוא הנפש, והיא המושכת אותו למטה לרובד הבהמי (נפש), להיות ככל בהמה וחיה אשר בשר חמורים בשרם (יחזקאל כג, כ). מאידך ברובד העליון שלו, קשור הוא לנשמתו החופפת עליו מלמעלה[1], אדם אית ליה מזלא (ב"ק ב, ב,

עידון היצר הרע במתיקות התורה (שובבי"ם) Read More »

שמירת הקדושה

שמירת הקדושה | דברים מהג"ר שמואל הלוי וואזנר זצ"ל (שובבי"ם)

כְּבוֹד הַוַּעַד הִתְעוֹרְרוּת לִשְׁמִירָה בְּעִנְיְנֵי קְדֻשָּׁה כְּבוֹד הָרַב הַוָּתִיק וְכוּ' לאוי"ט בָּעִיר הַגְּדוֹלָה אחדשה"ט וש"ת בְּאַהֲבָה זֶה כַּמָּה שֶׁקִּבַּלְתִּי מִכְתַּבְכֶם, וּמֵחֲמַת חֹסֶר זְמַן נִדְחֶה הַדָּבָר עַד הַיּוֹם שֶׁלָּקַחְתִּי אֵיזֶה רְגָעִים לְהָשִׁיב עַל דִּבְרֵיכֶם. הִנֵּה בֶּאֱמֶת קָשֶׁה מְאֹד לִכְתֹּב בַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה כִּי מִי יֹאמַר זִכִּיתִי לִבִּי טָהַרְתִּי מִמַּעַשׂ, וּבְכָל זֹאת מִצְוָה רַבָּה וּמִצְוָה דְּרַבִּים הוּא לְהַעֲמִיד

שמירת הקדושה | דברים מהג"ר שמואל הלוי וואזנר זצ"ל (שובבי"ם) Read More »

תארים שליליים - רבי חסדאי קרשקש

על התארים השליליים | מוכיח את דברי רבי חסדאי קְרֶשְׂקַשׂ ב"אור השם"

במאמר זה תובא סייעתא לדעת רבי חסדאי קְרֶשְׂקַשׂ בעל 'אור השם', שהתארים הנאמרים בתורה (תנ"ך וחז"ל) עליו ית' הם תארים כמות שהם על דרך החיוב, ולא כפי שנקט רבינו הרמב"ם שהם על דרך השלילה. ביאור מושגים: כידוע, דעת הרמב"ם במו"נ היא, שהתארים הכתובים והנאמרים עליו ית' הם אינם אלא תארים שליליים, כלומר על דרך השלילה.

על התארים השליליים | מוכיח את דברי רבי חסדאי קְרֶשְׂקַשׂ ב"אור השם" Read More »

הרהורים וקדושה

הרהורים וקדושה (שובבי"ם)

האדם החי, הוא בעצמו, כלומר, האני העצמי המכונה 'רוח', מורכב ברובד התחתון מנפש המחוברת לגוף, כי הדם הוא הנפש, והיא המושכת אותו למטה לרובד הבהמי (נפש), להיות ככל בהמה וחיה אשר בשר חמורים בשרם (יחזקאל כג, כ), ומאידך ברובד העליון שלו, קשור הוא לנשמתו החופפת עליו מלמעלה[1], אדם אית ליה מזלא (ב"ק ב, ב), והיא

הרהורים וקדושה (שובבי"ם) Read More »

שמחה וקדושה

מאמר על שמחה וקדושה (שובבי"ם)

מאמר בענין השמחה והקדושה והשייכות ביניהם. כותב הגר"א: "דרגא דסטרא אחרא הוא עצבון, ודרגא דקדושה הוא שמחה" (פירוש הגר"א להיכלות, זוהר יהל אור, דף לא טור ב). פירוש: מדרגת ומקום הסטרא אחרא והיצר הוא העצבות והדיכאון ואילו מדרגת הקדושה היא השמחה. במאמר זה של הגר"א טמונים עולמות. אם נתחקה אחר שורש העצבות, מגלה לנו הגר"א,

מאמר על שמחה וקדושה (שובבי"ם) Read More »

נוי סוכה ומידות טובות

נוי סוכה ונוי מידותיו של האדם

יש מצוה לניות את הסוכה בנוי סוכה, קישוטים, נורות, שרשראות ופירות שהשתבחה בהם ארץ ישראל משום שנאמר "זה אלי ואנווהו – התנאה לפניו במצוות" (גמרא). הסוכה, כפי שביארנו במאמר על ענני הכבוד השניים לפי הסברו של הגר"א (הגאון מווילנא), היא זכר כל שנה מחדש של ענני הכבוד שהם המשכן והשראת השכינה ובה מתקיימת הדבקות של

נוי סוכה ונוי מידותיו של האדם Read More »