ברכות השחר הנפשי

ברכות השחר הנפשי

יש ברכות השחר על פי פשט, ויש ברכות השחר הנפשי על פי דרש נפשי.

למה כוונתי?

היום בבוקר כשברכתי ברכות השחר עלה בליבי (ומאיפה עלה לפתע?! אלא, שמאת ה’ היתה זאת!) המחשבה לברך את כל ברכות השחר – מלבד הכוונה הפשוטה – על פי דרש נפשי, דהיינו לכוון על חיי הנפש.

וכיון שהדברים יכולים לתרום לכל אחד ואחד, אני אכתוב לכם כאן את הכוונה ותוכלו מדי פעם לכוונה גם אתם (אני מדגיש שזו לא הכוונה הפשוטה אותה צריך לכוון אלא זו כוונה נוספת על העיקר).

אֲשֶׁר נָתַן לַשֶּׂכְוִי בִינָה לְהַבְחִין בֵּין יוֹם וּבֵין לָיְלָה

תודה לך ה’ על היכולת להיות מחובר לעצמי ולנפשי ולהבחין בין טוב לבין רע, ולהבין מה מועיל לי להתקדמותי הנפשית (וממילא הרוחנית) ומה מרחיק אותי מהצרכים הנפשיים שלי ומביא אותי לפחדים ועוגמת נפש (וממילא לריחוק רוחני).

שֶׁלֹּא עָשַֹנִי גּוֹי

שאילו הייתי נולד גוי, שאינו מאמין בך ה’, והייתי נכנס למצבי דחק וקשיים רגשיים או נפשיים, לא היה לי על מי להישען בעניי וכעת שנולדתי יהודי המאמין בך, ואתה אלוהי ישראל אבינו ואנחנו בניך, אני מרגיש כמו תינוק המעורסל בידי אביו והוא תומך, סומך ומחזיק אותו ומשמרו מכל מרעין בישין רגשיים או נפשיים.

שֶׁלֹּא עָשַֹנִי עָבֶד

תודה לך ה’ שאתה מציל אותי מהעבדות לדמיונות, לבלבולים, לחרדות, לדיכאונות, לחששות, לפחדים, לאכזבות ולשאר בעיות, ואתה עימי תמיד ותמשיך ותתן לי היכולת והכח והשלווה והרוגע לא להיות משועבד להם אלא רק אליך הטוב שמך כי באורך נראה אור, ומתוך דבקות זו בך אהיה חופשי ומאושר לדאות על כנפי רוח.

שֶׁלֹּא עָשַֹנִי אִשָּׁה

“אשה” היא החלק הנשי שבכל אחד מאיתנו (הגברים) עמו אנו יכולים להתחבר לנשותינו, כי אם לא היה בנו כל חלק נשי, לא היה לנו שום סיכוי של חיבור עם נשותינו (והוא סוד “וַיִּבֶן ה’ אֱלֹהִים אֶת הַצֵּלָע אֲשֶׁר לָקַח מִן הָאָדָם – לְאִשָּׁה”, בראשית ב, כב).

“אשה” הוא ביטוי החיבור לטבע ומחזוריותו; לאינטואיציה הטבעית והאינטואיטיבית; ליכולת הצפייה לעתיד כמעין ניבוי באופן בלתי מוסבר; ליכולת לתפוס ולצייר מושגים ותפיסות שונות לא ממקום רציונלי המובן לשכל אלא ממעמקי התת מודע; לתחושות עמומות ולחווית אהבה בלתי רציונלית.

“איש” הוא ביטוי לצד השכלי של המחשבה וההיגיון ושל התכונות אסרטיביות, אנליטיות, עצמאות ורציונליות.

אני מודה לך ה’, שכאיש – לא עשית אותי עם תודעת חיים ונפש שצורתה “אשה” גמורה, כי אם כן, לא הייתי יכול לשהות עם אשתי ולו לרגע קט, שהרי אשה לא נושאת אשה, אלא – מה’ אשה לאיש. רק נתת לי חלק של “אשה” בקרבי כך שאני כאיש עם נפש של איש וצורה של איש יכול לשאת אשה ולחיות חיי אושר ורגש בריא בהשלמה הדדית והרמונית עם אשתי: רגש עם שכל, אינטואיציה עם רציונליות, וכך אני מאוזן נפשית (ובאותה מידה האשה מודה באופן ההפוך “שעשני כרצונו” כלומר, שעשה אותי אשה כרצונו ובזה אני משלימה באופן הרמוני את עצמי ואת בעלי, וכאמור).

פּוֹקֵחַ עִוְרִים

תודה שפקחת את עיני וסוף סוף הבנתי מה הסיבה הגורמת לי לתוצאה הרגשית המכאיבה, כי למדתי לנטר את מחשבותי השליליות ולהבין את הרגש המדכא שאני חש כתוצאה מהם (אפר”ת).

מַלְבִּישׁ עֲרֻמִּים

כל עוד לא היה לי עור והייתי פיל בלי עור ונפגעתי מהאנשים הגסים והמחוספסים – זה היה קשה, ואתה לימדת אותי לעטות על עצמי – בעת הצורך – בגדי עור, עור של פיל, כך שחיציהם של אלו לא פוגעות בי ואני נותר רגוע ושלו.

מַתִּיר אֲסוּרִים

תודה לך ה’ שמילטת אותי מבית האסורים של מכאובים רגשיים ופתחת לי פתח לראות באורך הטוב בחיק השלווה ולאור באור החיים.

זוֹקֵף כְּפוּפִים

תודה שזקפת את גווי הרגשי והרוחני ואני עומד על שתי רגלי וצועד לקראתך.

רוֹקַע הָאָרֶץ עַל הַמָּיִם

על כל המים הזדונים של הקשיים והחוויות המכאיבות, רקעת את ארץ החיים, האושר והטוב. תודה לך!

שֶׁעָשָֹה לִּי כָּל צָרְכִּי

תודה שאתה מספק לי את כל צרכי הרגשיים והנפשיים ועוזר לי תמיד וסומך בעדי.

הַמֵּכִין מִצְעֲדֵי גָבֶר

אני מודה לך שאתה מכין לי תמיד רפואה למכה ועל כל מכה אתה מביא לי רפואה ומכוון את כל צעדי לטובה ולברכה.

אוֹזֵר יִשְֹרָאֵל בִּגְבוּרָה

תודה שאתה נותן לי הכח להינצל מכל המצבים המבלבלים ומהפחדים, ואוזר אותי בגבורת הנפש.

עוֹטֵר יִשְֹרָאֵל בְּתִפְאָרָה

תודה לך שאתה עוטר אותי ואת עמך ישראל בתפארת של שמחה, רוגע ושלווה.

הַנּוֹתֵן לַיָּעֵף כֹּחַ

תודה שאתה נותן לי תמיד את הכח להתמודד עם הקשיים שהחיים מזמנים.

הַמַּעֲבִיר שֵׁנָה מֵעֵינַי וּתְנוּמָה מֵעַפְעַפָּי

השינה בחיים של קשיים רגשיים היא קשה ותודה לך שאתה מעביר ממני את השינה הזו ונתן לי ערנות של חיים.

קורא יקר! נהנית מהמאמר? ✅ שלח כעת ל-3 מחבריך! 
יש לך דבר כלשהו להוסיף, להעיר, להאיר? אשמח שתכתוב אותו כאן למטה בתגובות! 👇

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *