“מלא כל הארץ כבודו” והצמצום

הורד! מכאן בחינם את הספר קדוש וברוך

רבים כתבו על תורת סוד הצמצום בקבלה.

אני רוצה לסכם כאן בכמה מילים ברורות את סוד הצמצום במיוחד לפי תפיסתו של הגאון מווילנה זי”ע (הגר”א).

הגאון מווילנא

כמובן, זה לא המקום לדון בעמקי סוד הצמצום על פי הגאון מווילנה בהרחבה, אבל פטור בלא כלום אי אפשר, כי הדברים נוגעים בעיקרי האמונה ועבודת ה’.

כדי שהדברים יצאו ברורים, מובנים וקלים, אכתוב אותם ברשימה ממוספרת בס”ד:

  1. על הבורא ית’ מה הוא ומי הוא ואיך וכיצד הוא עשה ופעל אין לנו רשות לדבר וגם אין לנו דרך להבין.
  2. כל מה שאנו יכולים להבין ולדבר זה רק מה שאנו רואים שלבסוף עשה ה’ ופעל. מה שנראה לעינינו.
  3. הצמצום הנכתב באריז”ל אין משמעותו אלא, שאחר שאנו רואים כי העולם נברא במתכונתו הנוכחית, אזי אנו מבינים, שהבורא ית’ ברא את העולם לא בכל יכולת כוחו האינסופית, שהרי הבריאה היא סופית גשמית גבולית, אלא ה’ ברא אותה בצמצום, כלומר ברצון גבולי סופי.
  4. אסור לומר שהבורא ית’ צמצם את עצמו הוא ממש, או את אורו וכדומה, אלא הצמצום הוא: רצון ה’ להשתמש ברצון מצומצם לצורך בריאת עולם גבולי מצומצם, סופי, גשמי.
  5. כיון שהבורא ית’ ברא את הכל והוא מחייה את הכל כל רגע נתון, ממילא מובן שאין לו כל הגבלה ומקום בו הוא לא נמצא. אבל השראת השכינה, כלומר ממד הקדושה, קיים רק במקומות שהתורה – שהוא נתן והמגלה את רצונו – קובעת ומבהירה.
  6. לכן, אסור לומר באופן סתמי את הביטוי – הכל אלוקות, כי מובן מכך, או שכל היש והנמצא הגשמי הוא הבורא ית’ בעצמו, שזו הגשמה, או שמובן מכך, שכל הדברים והחפצים והיש והמקומות הם כולם קדושים, דבר שהוא איננו נכון והוא סותר את כל התורה כולה, מלבד שהוא מביא לכך, שאנשים אומרים על צדיקים ואנשים מורמים מעם, שהם אלוקות, ומרוממים אותם לדרגה אסורה.
  7. אם אני אומר, שבכל דבר יש אלוקות עם ההבהרה הברורה שכוונתי באמירה זו היא רק לכך, שה’ ית’ מחיה את הכל כל רגע נתון, ושה’ ית’ משגיח על כל דבר בעולם – זה אמת, וגם מצוה לומר זאת [שה’ מחיה את הכל ומשגיח על הכל].
  8. על האדם לדבוק בצדיקי אמת וללמוד ממעשיהם, לכבדם ולהתחמם לאורם, אך לא להעצים אותם ולדבר עליהם כאילו הם אלוק ח”ו.
  9. מה שקובע מה קדוש ומה לא קדוש, על מה ניתן לומר קדוש ועל מה לא, מה עלינו לעשות ולפעול וממה עלינו לפרוש ולהיזהר, מה אסור ומה מותר – זו רק התורה אותה קיבלנו מאת הקב”ה בסיני והמועברת אלינו מדור לדור באמצעות מנהיגי הדור, עיני העדה ופוסקי ההלכה לאמתה של תורה שבעל פה.
  10. הרצון של הקב”ה מתגלה בתורה. התורה היא גילוי רצון ה’. לכן אין לנו שיור אלא התורה הזו, וכאשר יבוא משיח ותוקם הסנהדרין – תלמידי החכמים ישקו לתורה ביתר שאת והיא תיתן פרי רב ומתוק מתמיד, וזוהי הגאולה: גאולת התורה (נשמה) וגאולת ארץ ישראל (גוף) – הגר”א בפירושו לתיקוני זוהר.

על הדברים שנכתבו כאן כתבתי בס”ד ספר נרחב בשם קדוש וברוך, בו הובאו לאורך ולרוחב דברי חכמים לדורותיהם, ראשונים ואחרונים, מהם נלמד ונשכיל ש”מלא כל הארץ כבודו”, הגם שהיה צמצום, ונעבוד אותו יתברך בלבב שלם ובאהבה רבה.


לעיון נוסף ניתן לראות בפורום כאן.


הורד! מכאן בחינם את הספר קדוש וברוך

שו”ת על סוד הצמצום

מה זה סוד הצמצום?

האריז”ל – בשונה מהמקובלים הקדמונים – תיאר את אופן הבריאה כך, שקודם שה’ החליט לברוא את העולמות העליונים ואת העולם הזה, אורו היה ממלא את כל חלל המציאות, ואחר שהחליט לברוא את העולמות והעולם הזה, הוא צמצם את אורו המלא, ובחלל שנוצר ללא אורו המלא יצר וברא את כל העולמות. הגר”א סובר, שהאומר כי דברי האריז”ל (כלומר, כתבי מהרח”ו) אלו הם כפשוטם, זו רדידות מחשבתית ואי יכולת לתפוס דברים עמוקים ומופשטים שנאמרו באופן אלגורי (משל), כפי שהסברתי בקצרה במאמר (פוסט) זה ובאריכות בספרי קדוש וברוך.

אז מהו סוד הצמצום לפי הגאון מווילנה (הגר”א)?

סוד הצמצום לפי הגר”א (הגאון מווילנא) מתייחס רק לשאלת הרצון וההשגחה של הקב”ה. לה’ אין גוף והוא גם אינו כח בגוף כמו שהשריש בנו הרמב”ם, ומשכך הוא יתברך נמצא בכל מקום בתפיסה מופשטת שלא בגדרי מקום פיזי. הצמצום – אומר הגר”א – הוא ההחלטה של הקב”ה לצמצם את רצונו והשגחתו המיוחדת והאינסופית, והשימוש רק ברצונו והשגחתו הסופית המצומצמת לצורך בריאת בריאה גבולית, בעלת טוב ורע, וכל זה כדי לאפשר לאדם את יכולת הבחירה החופשית, כי אילו היה ‘הכל אלוקות’ לא היתה לאדם בחירה חופשית, כפי שהרחבתי על כך במאמר זה ובמיוחד בספרי קדוש וברוך אותו ניתן להוריד חינם מפוסט זה.

אז לפי הגר”א (הגאון מווילנה) אלוקות זה הכל והכל זה אלוקות – או שהכל לא אלוקות?

לפי האריז”ל, ולמעשה לפי כל המקובלים הראשונים והאחרונים, המונח אלוקות וכל מה שהוא מכיל, מתייחס אך ורק לעולם האצילות, שהוא העולם עמו אנו מתקשרים עם הקב”ה, כלומר פונים אליו יתברך בשם הויה (י-ה-ו-ה) הכולל את עשר הספירות כפי שהם נתפסים מצידנו בשכלנו הנברא [ומצידו ית’ הבורא – הם אחד]. כך סובר הגאון מווילנא, ומוסיף, שה’ מחייה ברצונו את כל היקום (קוסמוס) כל רגע נתון באמצעות עשר ספירות, כפי שהבאתי בפוסט זה ובמיוחד בספרי קדוש וברוך באריכות.

אז לפי הגר”א (הגאון מווילנה) הצמצום הוא כפשוטו?

לא. הגאון מווילנה (הגר”א) כותב: “כי אין להקב”ה מעון מיוחד כי מלא כל הארץ כבודו”. אם כן “מלא כל הארץ כבודו”! אלא שזהו לא בגדרי מקום פיסי, ובנוגע לצמצום – הצמצום מתייחס רק לרצונו והשגחתו האינסופיים, שאותם הוא צמצם, כפי שכותב הגר”א: “צמצם רצונו בבריאת העולמות – וזהו הצמצום!” והארכתי על כך בספרי קדוש וברוך אותו ניתן להוריד חינם מכאן.

אני לא מבין, אז למה מפורסם שלפי הגר”א (הגאון מווילנה) הצמצום כפשוטו?

המפורסמות אינם ראיה. והרוצה להחכים צריך לקרוא את לשונות הגר”א. רוצה לקרוא את לשונות הגר”א ותלמידיו המובהקים? קרא כאן!

קורא יקר! נהנית מהמאמר? ✅ שלח כעת ל-3 מחבריך! 
יש לך דבר כלשהו להוסיף, להעיר, להאיר? אשמח שתכתוב אותו כאן למטה בתגובות! 👇
🔍 ניווט: בלוג רשימות תורניות✍️“מלא כל הארץ כבודו” והצמצום

1 מחשבה על ““מלא כל הארץ כבודו” והצמצום”

  1. לכב’ הרב אשר זעליג מורסקי שליט”א,

    ידיד שלי הראני כמה דפים מתוך ספרך הנפלא קדוש וברוך. אף פעם לא ראיתי את הספר ב’אוצר החכמה’ פה בעיר התורה לייקווד, וגם לא זכיתי למצוא מכירה שלו.
    שאלתי ובקשתי היא, אם תוכל לשלוח לי את הספר בקובץ דיגיטלי כדי שאזכה לעיין בליקוט והביאור הנפלא בענין ה’צמצום’,
    יה”ר שתזכה להרביץ תורה ויראה מתוך בריות גופא ונהורא מעליא לאיוש”ט!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *