במאמר זה נעסוק בפתרונות מעשיים לניקוי הנפש מרעלים ולחצים נפשיים המשליכים על הבריאות הנפשית שלנו, על היחס שלנו לסובב אותנו ולאנשים התלויים בנו.
שטף החיים מזמן בחובו קשיים ולחצים
שטף החיים מזמן מדי יום ביומו קשיים, כאבים, תסכולים, בעיות ולחצים שונים.
כל אלו הם רעלים. רעלים נפשיים.
הסיבות הגורמות להצטברות רעלים נפשיים
רעלים אלו נגרמים בשל שלל נסיבות, כמו:
- אי עמידה במטלות העבודה ועצבנותו של הבוס
- חיכוכים עם בת הזוג
- קשיים בחינוך הילדים
- בעיות עם הילד המתבגר
- קשיי פרנסה
- סכסוכי שכנים
- אי עמידה בהספק התורני שקבעתי לעצמי
- עבירה על עבירה מדאורייתא או מדרבנן
- אי היענות לבקשתי למרות תפלותי הרבות
- אי הבנה של הרבנים בישיבה (או המורות בסמינר) את אופיי ומצבי
- קשיים נפשיים ורגשיים
- פגיעה ממילה שאמר לי חבר, שכן, בן משפחה וכו’
והרשימה עוד ארוכה…
יש מעט אנשים שאת התסכולים שיש להם הם מטביעים בשתיינות וכדומה – לא אליהם ועליהם מדבר מאמר זה.
לאן מתועלים הרעלים הנפשיים שלנו?
רוב האנשים החווים תסכולים מדי יום או מדי מספר ימים, צוברים אותם, סופגים אותם, ומשחררים אותם באופנים שונים, שהמכנה המשותף שלהם הוא, שחרור מבפנים כלפי חוץ.
אם הוא בוס בעבודה, הוא עלול לשחרר זאת על פיקודיו המועסקים על ידו.
אם הוא רב בישיבה, הוא עלול לשחרר זאת על תלמידיו.
ובבית – לשחרר זאת על הילדים, על האשה או על המשפחה המורחבת.
בדרך כלל, הוא (המורעל) אפילו לא שם לב שהוא ספג רעל של תסכולים מצטברים הגורמים לו לאחר מכן להוציא אותם על אלו החלשים שתחתיו. ויותר מכך, אם תשאל אותו, הוא אפילו לא יבין על מה אתה סח. כל מה שהוא עושה – חושב הוא ואומר – הוא רק מתוך שיקול דעת, ולהכל יש מטרה ברורה ואי אפשר אחרת. מה שנקרא רציונליזציה (הסברת הקושי הנפשי הפנימי התת הכרתי והדחקתו באמצעות הסברים רציונליסטיים שכליים הנשמעים הגיוניים לחלוטין).
ניקח לדוגמה אבא בביתו. אם אב זה צבר מספר ימים של תסכולים בכולל, בעבודה, בבית או בכל מקום אחר, תסכולים מבחוץ או מבפנים, אזי לאחר שהוא מגיע לגבול שבאפשרותו להכיל זאת, הוא משחרר את הקיטור על מישהו.
וזאת לאו דווקא באופן פתאומי מיידי שנפסק מיד, אלא הדבר יכול גם להימשך על פני מספר ימים ואפילו שבועות, שלא לדבר על חודשים.
את כל התסכול שלו, אב זה מוציא על אשתו וילדיו, והוא גם מצדיק זאת, הן לעצמו והן לאחרים באופן רציונליסטי, בעוד שבשורש הדברים יש כאן תסכול מצטבר שנפרק על שפוטיו:
כלפי האשה – היא לא בסדר, היא לא נקתה, ועשתה, וחינכה, והכינה ארוחת צהריים בזמן וכו’. הוא אפילו לא שם לה שהוא פשוט מלא רעל, ואין לו כל שמחה, ואת הרעל הזה הוא מוציא על אשתו המסכנה והעלובה.
כלפי הילדים – הוא מסביר לעצמו, לילד, לאשה, ליועץ ולמדריך, שזה הכל “חינוך”. הוא “מחנך” את הילד. אך כל זה לא באמת חינוך אלא תסכול.
מדוע אב זה מתנהג כך ולמה זה קורה לו?
בגלל שהוא לא מודע לכך שהוא ספג רעל, ואת הרעל הזה הוא משחרר כעת לא באופן הראוי בלשון המעטה על ילדיו ואשתו או על עובדיו או אפילו חבריו.
כך נוהגים – מבלי משים – רוב האנשים, אבל יש גם שנוהגים אחרת.
לאן מתועלים הרעלים של אדם רגיש מאוד ועמוק?
ישנם אנשים רגישים, עדינים ואניני דעת מטבעם, שאת הכעסים והרעל שהצטבר בליבם ובנפשם הם אינם מוציאים כלפי חוץ, על אחרים. מרוב עדינותם ועמקותם, הם מבחינים בכך שיש בהם רעל שהצטבר ומתוך מודעות זו הם לא מסוגלים לפרוק את הרעל הזה על אחרים. הם מודעים לכך שבמידה והם יעשו כן הם בעצם פורקים על אחרים את הרעל שהצטבר בתוכם, ולזה הם לא מסוגלים. זה יוסיף להם קושי על קושי. גם רעלים פנימיים שהצטברו בהם וגם נקיפות מצפון.
אז לאן מתועלים הרעלים שלהם?
לתוך עצמם.
כן. כל התסכולים, העצבים והרעלים שצברו שוקעים בתוך ליבם ומייצרים להם לחצים נפשיים, חרדות, כפייתיות, בלבולים, דמיונות ומה לא…
אם כן, אנשים אלו יכולים מבחוץ להיראות בסדר, הם נראים טוב ולא פוגעים באף אדם, אבל מה שהולך בפנים… אלוקים יראה ללבב.
פתרונות לניקוי הנפש מרעלים
אז מה הפתרון לכל זה? הפתרון הראשון הוא להכיר בכך. להיות מודעים. לדעת שאדם זה אדם, וככל שהוא אדם יש לו לחצים מבית ומחוץ, ואת הלחצים הללו הוא צריך לפרוק. לא לפרוק על אחרים ולסבך אותם, ולא לפרוק לתוככי הנפש שלך ולהסתבך בעצמך, אלא לפרוק בצורה מושכלת ומתוכננת מראש באופן מועיל שאינו מזיק לאדם.
כיצד לפרוק מתחים ולנקות רעלים מן הנפש באופן מושכל ומתוכנן?
יש לזה כמה דרכים ואני רוצה בשורות הבאות לכתוב בצורה מפורטת כמה דרכים ועצות לכך:
עצות מעשיות
לפעול פעולות משמחות ומרעננות:
- לשיר
- לרקוד
- לשמוע שירים
- לטייל באוויר הצח
- לנסוע לכותל המערבי להתפלל
- לנסוע לקברי צדיקים
- לדבר עם בורא עולם
- לדבר עם בורא עולם בתפילת שמונה עשרה
- לשוחח עם חברים טובים ולהשיח בפניהם את הלב
- לשוחח עם איש מקצוע
- לשוחח עם רב מבין
- לשוחח עם אדם חכם ותומך
- ללמוד תורה, ואם לא יכול, ללמוד מה שיכול אפילו לקרוא רק סיפורי צדיקים
- לקרוא תהילים בעיון והבנה ואם אי אפשר לקרוא תהילים אפילו כמעט ללא הבנה – רק הרקע
- לאכול מאכלים טעימים שאוהבים בשמחה ובברכה והודיה לה’ על כך
- לראות דברים מהנים ויפים, כמו שהייה על חוף ים
- לעשות התעמלות באופן קבוע לפחות חצי שעה 3 פעמים בשבוע, כמו הליכה מהירה או רכיבה על אופני כושר וכיוצא בזה
- לשמח אחרים – במיוחד את האשה, והאשה – את בעלה
- לשמח את הילדים שלך – לחייך אליהם, לחבק, לאהוב, לשמוע להכיל – נתינה נותנת כח!
- להתפלל, להתפלל, להתפלל ולפרוק, כי הוא יתברך שומע תפילה: “ברוך אתה השם שומע תפילה!”
כל הפעולות הללו אם אתה עושה אותם, את רובם או אפילו את מקצתם – הם משחררים, מרפים ומרגיעים ונותנים לך ולתלויים בך חיים טובים יותר.
שיהיה לכולנו חיים טובים ומאושרים!
להרחבה ותוספת דברים ראה בפורום כאן
רבי משה דוד וואלי חבירו של הרמח”ל כותב:
בעניין החולאים הבאים אל בני אדם, דע כי רובם מֵחֹלִי הרוח כי הוא העיקר, והגוף הוא הטפל.
וכל הרופא החכם בבאו אצל החולה, יחקור על הדאגות, וישתדל להשקיט את המיית הרוח, או להרחיב את קמיטותו שיוכל להתפשט בכל הגוף בסדר ובשקט כראוי, כי מזה הרפואה העיקרית, כענין שנאמר “רוח איש יכלכל מחלהו ורוח נכאה מי ישאנה”
(ספר הליקוטים, א, עמוד תסב)
שו”ת על ניקוי הנפש מרעלים ולחצים נפשיים
הלחצים של החיים, הכאבים, התסכולים, האכזבות, קשיי הפרנסה, קשיים בזוגיות, עם הילדים, עם השכנים וכו’ – יוצרים רעלים נפשיים שמצטברים על קרקעית הנפש.
פגיעה בזולת או בך עצמך כפי שהרחבתי על כך בגוף המאמר.
ניקוי. ניקוי הנפש מרעלים ולחצים נפשיים, על ידי פעילות יזומה משחררת כפי שפירטתי בגוף המאמר ברשימה ממוספרת.
קורא יקר! נהנית מהמאמר? ✅ שלח כעת ל-3 מחבריך! יש לך דבר כלשהו להוסיף, להעיר, להאיר? אשמח שתכתוב אותו כאן למטה בתגובות! 👇
שלום לך,
לגבי העצות שכתבת הגורמות לשמחה, אפשר להרחיב בהם הרבה ממקורות חז”ל.
רק אוסיף דבר אחד, מה שכתבת “לאכול מאכלים טעימים שאוהבים, בשמחה ובברכה והודיה לה’ על כך”, יש להסמיך על זה את הפסוק, בו רואים שאכילה ושתיה מביאים לידי שמחה (מלכים-א ד, כ) “יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל רַבִּים כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל הַיָּם לָרֹב אֹכְלִים וְשֹׁתִים וּשְׂמֵחִים”, דהיינו, שעל ידי אכילה ושתיה, באו לידי שמחה.
יוסף ידידי שלום, יש”כ על דבריך. מקור נפלא. אוסיף עוד, שבענין המאכלים שביקש יצחק מעשיו ואמר לו “למען תברכך נפשי” כותבים המפרשים, שהוא לפי שבהתענגות הגשמיות באופן המותר מתרחב ליבו וברכתו עולה למעלה, וזהו שרצה יצחק שברכתו תחול באופן הטוב ביותר ולכן ביקש המאכלים. עיי”ש. בהצלחה!