מאמר זה יעסוק בנרקזיסים. מיהו נרקיסיסט ומה זה נרקיזיסם?
מיהו נרקיסיסט?
כל אדם נהנה כשאומרים לו מילה טובה, אבל אצל הנרקיסיסט זהו שאלה של חיים. הוא חייב הדהוד קבוע על רוב גודלו וטובו, אוהב שמשבחים אותו והוא גם מדבר על עצמו שבחים לרוב, מתייהר ומתגאה, מספר על הצלחותיו קבל עם, שחצן וגרנדיוזי, אבל הוא לא חש בכך שהדבר צורם והסובב אותו נפגע מכך.
כל אדם מרגיש קצת שלא בנוח כשמעירים לו הערה ומאשימים אותו, אבל אצל הנרקיסיסט זה ממש ברמה של פיגוע.
כל אדם נהנה לעיתים רחוקות שיראו אותו ויגידו “כמה אתה טוב”, אבל הנרקיסיסט רוצה להיות בכל מקום תמיד באור הזרקורים – כמוחצן. וכמופנם – שיצביעו עליו וישבחו אותו תדיר.
כל אדם זהיר בכבודו של השני, איזהו מכובד המכבד את הבריות, ער לרגשות הזולת וחש את רגשות הזולת כמי שיש לכבדם, אבל הנרקיסיסט מתקשה מאוד בהבנת רגשות הזולת ותכופות הוא אף מתעלם מהם ופועל על פי האינטרסים של עצמו בלבד ללא התחשבות בזולת.
כל אדם זהיר שלא לבצע מניפולציות רגשיות או פעולתיות על הזולת כדי להשיג דבר מה, מחמת הרוע הטמון בכך, לא כן אצל הנרקיסיסט שתכופות הוא משתמש במניפולציות שונות על מנת להשיג את מבוקשו ללא שיש לו ערות לכך שהוא פוגע בזולת וללא עכבות.
כל אדם אין לו כל קושי בכך שהאנשים שסביבו ירגישו טוב עם עצמם יחד עימו והוא מכבד את זה באופן ספונטני, מה שנקרא ‘תקשורתי’, אבל הנרקיסיסט לא יכול לסבול שיש מישהו במעגל שסביבו, יהא זה אפילו בן זוגו/בת זוגתו, שהוא חזק, יציב, יכול, יודע ומבין, והוא יעשה כל שבאפשרותו, באופן אוטומטי, להכשילו, להשפילו ולעשות לו שיימינג והנמכה בכל מיני שיטות מניפולטיביות שונות, גלויות ונסתרות, עד שהזולת ייצא מבולבל, עייף מושפל ונדכא תחת ידו, או אז הוא ינוח מעבודתו וידאג רק לשמר את הדיכוי.
כל אדם לא אוהב שמבקרים אותו וממילא הוא לא עורך ביקורת על חברו כי הוא מודע לעוצמת הכאב שבכך ושאין זה חברותי ותקשורתי לנהוג כך, אבל הנרקיסיסט מבקר את כולם בכל מיני ביקורת באופן תכוף, בין באופן מילולי בין בשפת גוף ובין באופן מרומז ומניפולטיבי, והוא נהנה לראות את הזולת מושפל מהביקורת שהוטחה בו, וכיצד הוא מוחלש.
כל אדם חש לפעמים תחושות של קנאה וזה דבר טבעי ונורמלי, אבל הנרקיסיסט מקנא קנאת-אש בכל אדם הנדמה בעיניו שהוא בעל כישורים כמוהו וכל שכן אם הוא מוכשר ממנו יותר, והקנאה מולידה שנאה.
בגדול, זהו הנרקיסיסט. נשמע קשה, כן? אבל למה הוא מתנהג כך?
למה הנרקיסיסט מתנהג כך?
אישיות נרקיסיסטית מתפתחת כאשר בשלב הילדות וההתפתחות המוקדמת של הילד/נער הוא גדל באופן שבחוויה הנפשית שלו – הרגשות שלו, לא רק שלא תוקפו (תיקוף רגשות) אלא גם היה מצד ההורים, לרוב דמות האם, התעלמות מרגשות הילד עד לכדי החפצה, כאשר האם או האב לא רואים בילד נפש נפרדת מהם אותה הם צריכים לחנך בסמכות ואהבה לצידם (שותפות) אלא הם מתערבים בחיי הנפש של הילד באופן חודרני (התמזגות) ומניפולטיבי, כופים עליו בשתלטנות מצבים ומבלבלים את הבנתו לגבי מצביו הרגשיים וצרכי נפשו, עד למצב שהילד מאבד את העוגן הפנימי שלו, מה שמו”ר שליט”א קורא לו ‘האני המנהל’ (רוח דנר”ן), והוא נכנס למצב של טראומה מורכבת מתמשכת על פני ציר התפתחותו בילדות ובנערות, ולעיתים במקרים חמורים יותר גם בבחרות, הכוללת ניתוק-רגשי, דיכאון, חרדות ודיסוציאציה. התפתחות כזו יכולה להתהוות לאו דווקא מכיוון הבית אלא גם מחוצה לו, מהתעללות חברתית וכדומה.
מצב זה מוביל לכך, שהתפתחות האישיות של הילד או הנער נעצרת ונחסמת בתוך ‘כלוב של חושך’ בו המזון הניתן לו שם הוא רגשות השפלה קשה, דימוי עצמי נמוך או מחוק, רגשות חסומים ומנותקים, כעסים, דיכאון, חרדת קיום וניתוק מהעצמי (העוגן).
הילד נחסם בתוך כלוב שחור, וכדי להמשיך ולחיות בתוך עולם עוין ונורא שכזה, הילד מפתח אט אט מנגנון הגנה גרנדיוזי שהוא למעשה מסכה אותה הוא עוטה על עצמו ואותה הוא גם עומד מעתה לעטות על עצמו כחומת מגן ומעטפת שריון קשה לכל ימי חייו מתוך מצוקת הקיום בה הוא נתון ורצון ההישרדות הטבעית באופן לא מודע (תת מודע), כך שבפנים הוא נותר כלוא בתוך כלוב שחור שם התפתחותו נבלמה, ומבחוץ הוא מתנהל עם מסכה של גרנדיוזיות.
על מסכה זו הוא מדביק כל מה שיכול לעזור לו לשמור ולהגן על התכולה שמאחורי המסכה, קרי: ילד מוכה רגשית ומוזנח נפשית.
“המדבקות” האלו מכילות: גרנדיוזיות, גאווה, יהירות, שתלטנות, מניפולטיביות, שיימינג ועוד דברים לא טובים.
אבל כל זה הוא המעטפת החיצונית. המסכה. אבל בפנים מה יש? ילד פגוע, חבול ומוכה נפשית ורגשית, ולכן הנרקיסיסט כל כך פגיע.
כשאתה פוגע בנרקיסיסט אתה פוגע במסכה שלו, והמסכה הרי מגינה על הילד השורד שם בפנים, המוכה והחבול, האם זה לא איום ממשי על הקיום שלו? לכן הוא נפגע כל כך ויוצא חלוץ חושים להגנה, ומתקפה היא ההגנה הטובה ביותר. לכן אם אמרת משהו לא הכי סימפטי לנרקיסיסט והוא יצא עליך בחרב (משל), תבין מה קרה ואל תתרגש מדי. פשוט אמור לו דברים שיחזירו אותו לאיזון. כמה מילות טובות באופן מכובד.
הDSM-5 מכנה את התופעה הזו בשם “הפרעת אישיות נרקיסיסטית” אבל אני קצת לא מחבב שם זה היות והוא מצלצל כבעיה הפרעתית כשל איזו תסמונת מולדת או גנטית שלא ניתנת לריפוי, דבר שכמעט ולא קיים בלקסיקון שלנו במיוחד לאור המחקר האפיגנטי (אפיגנטיקה).
האם אכן ניתן לטפל בנרקיסיסט?
טיפול בנרקיסיסט הוא, ראשית, ההבנה של מבנה האישיות שהתפתח בעקבות ההתעללות בילדות כפי שתיארתי קודם. הבנה זו מצידה האחד מעודדת כי היא נותנת פתח להבין כיצד לגשת למטופל כזה ומה הם הטעויות האפשריות מהם יש להימנע אך מצד שני יש בה גם הצבת קושי היות והתיאור של התפתחות ההפרעה מראה שהדרך לפתרונה צריך לעבור דרך חדירת מעטה השריון הגרנדיוזי שהמטופל עטה על עצמו אי שם בילדותו, דבר שהוא כמעט ובלתי אפשרי, מה עוד שכאשר ניכנס לשם אנו עלולים לגלות מראה מחריד – נפש מפוזרת לחלקים.
יש מטפלים שלפניהם יושב מטופל נרקיסיסט, בדרך כלל נרקיסיסט סמוי, והם מספקים לו את הסחורה. הם מבחינים בכך שיש לו רצון לקבל מחמאות והאדרה עצמית והם משבחים אותו ואומרים לו כמה הוא יודע וחשוב וטוב ויפה וכו’. לפעמים הוא אומר שהוא לא כלום כדי לשמוע עוד ועוד מחמאות והמטפל נתפס ברשת בלא שהוא בכלל מודע לכך, והטיפול לא רק שאינו מביא לתוצאות אלא הוא גם מביא לשימור הבעיה.
מטפלים אלו לא שמים לב לכך, שהם למעשה משמרים את המסכה שלו. המילים הטובות לא פוגעות בול פגיעה בעוגן הפנימי של הנרקיסיסט (בילד המוכה הנסתר) ומעלים לו את הדימוי העצמי, אלא הם פוגעים בול פגיעה במסכה שלו והם הופכים להיות מדבקות נוספות שונות על פני המסכה. אם עד עכשיו רק הוא הדביק לעצמו ואסף מדבקות מכולם, כעת המטפל הוא הוא הדואג להדביק לו מדבקות… והדבר, שוב, לא רק שהוא לא עוזר אלא הוא אף מזיק. הוא מתחזק את הנרקיסיסטיות ומחמיר את הפתולוגיה.
צריך להבין, שנרקיסיסט לעולם לא יוכל להתמלא ולהתחזק מהמחמאות שהוא מקבל היות והם לא נוגעות בו עצמו, הקטן ההרוס בפנים, אלא הם מתלבשות ונטמעות רק בתוך השיריון הנרקסיסטי שהוא עטה על עצמו. השבחים נבלעים במסכה.
טיפול בנרקיסיסט הוא טיפול דינמי ממושך ומורכב הדורש ידע ומשאבים נפשיים רבים מהמטפל, כשבבסיס הטיפול מעורבים באופן סינכרוני חווית מרחב בטוח לגמרי, ברית טיפולית, ידע שמועבר למטופל על השלכות של התעללויות על חיי הילד ושיתופו בהם, נגיעות רגשיות בלתי מורגשות המכוונות לעבר, ובמקביל ביסוס העצמי החבוי שמעבר למסכה בעבודה זיסיפית. עבודה לא פשוטה הן מצד המטופל והן מצד המטפל.
תפילה על נרקיסיסט
אם בכל מצוקה נפשית/רגשית צריך לתפילה כפי שהרחבנו במאמר על תפילה, במקרה של נרקיסיסט צריך הרבה תפילה.
לתועלת הרבים ניסחתי תפילה על נרקיסיסט לתפילה בכל יום (ניתן להזכיר את שם ה’ כבכל תפילה ובקשה על צרה וקושי [חזו”א]) וכל אחד יכול לנסח בנוסח כפי אשר בליבו והאירוע המצער בו הוא נתון.
יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה’ אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי, אַתָּה בּוֹחֵן כְּלָיוֹת וָלֵב יוֹדֵעַ כַּמָּה סֵבֶל סוֹבֵל בֶּן זוּגִי/יַלְדִּי/אָבִי/אִמִּי/וְכוּ’ מֵהַחֹלִי הַנַּרְקִיסִיסְטִי בּוֹ הוּא שָׁבוּי שֶׁלֹּא בְּאַשְׁמָתוֹ, וְכַמָּה דִּכָּאוֹן וְצַעַר וּמַכְאוֹב הוּא נוֹשֵׂא עִמּוֹ בִּפְנִים, אֲנָא תֵּן בְּלִבּוֹ אֶת הָרָצוֹן לִפְנוֹת לְטִפּוּל וְשֶׁיִּרְצֶה בְּכָךְ וְיֵדַע כַּמָּה סֵבֶל אָנוּ סוֹבְלִים מִפְּגִיעוּתוֹ וּמִפְּגִיעָתוֹ וְחַזְּקֵהוּ וְאַמַּצֵּהוּ לִרְצוֹת לְטַפֵּל בְּעַצְמוֹ וְתֵן לִי הַכֹּחַ לְשַׁכְנְעוֹ וּלְעוֹדְדוֹ לָגֶשֶׁת לְטִפּוּל, וְשֶׁהוּא יִנְהַג בִּי מִנְהַג עַיִן טוֹבָה וְיַכִּיר בְּכָךְ שֶׁאֲנִי רוֹצֶה אַךְ וְרַק בְּטוֹבָתוֹ וַאֲנִי אַכִּיר בְּכָךְ שֶׁכָּל הַסֵּבֶל שֶׁהוּא סוֹבֵל זֶהוּ לֹא בְּאַשְׁמָתוֹ, וְחַזְּקֵהוּ וְאַמַּצֵּהוּ לַעֲבֹד עֲבוֹדָתְךָ בְּלֵבָב שָׁלֵם עִם מִדּוֹת טוֹבוֹת וּמְתֻקָּנוֹת, בְּרֹחַב לֵב וּבְאַהֲבָה, וְחַזֵּק וְאַמֵּץ לֵב הַמְּטַפֵּל שֶׁיִּהְיֶה שָׁלִיחַ טוֹב לְמַעַנְךָ וְשֶׁיִּהְיוּ לוֹ הַכֵּלִים וְהַיְּכֹלֶת לְטַפֵּל בּוֹ וּלְהוֹצִיאוֹ מֵהַמֵּצַר לַמֶּרְחָב, אֲנָא ה’ אֱלֹהֵי שְׁמַע אֶת תְּפִלָּתִי בָּעֵת הַזּוֹ וַעֲשֵׂה לְמַעַן שִׁמְךָ הַגָּדוֹל, יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ ה’ צוּרִי וְגֹאֲלִי.
קורא יקר! נהנית מהמאמר? ✅ שלח כעת ל-3 מחבריך! יש לך דבר כלשהו להוסיף, להעיר, להאיר? אשמח שתכתוב אותו כאן למטה בתגובות! 👇
חזק מאוד!
יש”כ
שלום רב,
תודה על המאמר.
האם זה חייב להיות שבעומק נמצאת אישיות שחוותה התעללות בדווקא?
הבנתי שיש מציאות של אנשים שפשוט נולדים כך.
שלום,
מחקרים מראים וגם הניסיון מוכיח שילדים להורים נרקיסיסטיים, גם הם גדלים להיות נרקיסיסטיים.
ישנם הסבורים שזו הוכחה, או לפחות סבירות, שההפרעה עוברת בתורשה גנטית, אך ישנם הסבורים שזוהי העברה בין דורית נרכשת, לא מולדת.
אני מאותם הסבורים, ולגמרי, שההפרעה נרכשת, לא מולדת.
ממליץ לקרוא את ספרו של הפסיכולוג מנשה כהן ‘מי רוקד עם הנרקיסיסט?’ מניסיוני וגם מספר זה, רואים, שילד שגדל במלתעות הורה נרקיסיסט מאבד את אישיותו, שההורה דאג להתמזג איתה עוד בקטנותו של הילד, כך שהילד מעולם לא חווה חיים בהם יש לו איזשהו מרחב כלשהו, שהוא יכול להרגיש רגש כלשהו ללא השתלטות של ההורה וחדירה לשם, שמותר לו לחשוב או לעשות משהו מבלי שההורה מעורב שם רגשית ומבלי שהוא מסוגל לפתח משהו פנימי אישי ככל התפתחות תקינה של אורגניזם חי ובוחר.
כשאנו מתבוננים על הילד, אנו רואים שגם הוא נרקיסיסט, וכשהוא גדל – בכלל. ואנו מסיקים מכך, שהוא נולד עם גנים נרקיסיסטיים, ולא כך. אלא היות והוא איבד עוד בילדותו קמא את זהותו ואישיותו, וכל מצבו הפך להיות של ילד חרד הדואג רגע רגע להישרדותו הנפשית עד שהוא נכנע לשתלטנות המניפולטיבית הממארת של ההורה המופרע, והוא עצור שם ומפתח את אותם מודלים ואותם מנגנונים של ההורה המופרע, הן מפני שרק כך הוא יכול לשרוד בעולם פנימי וחיצוני-הורי שכזה והן מפני שזו הדוגמה האישית שהוא חווה, רואה וחש כל רגע נתון מחייו הצעירים וגם הבוגרים – לכן הוא נרקיסיסט.
הורה נרקיסיסט, שלא יהיה טעות, הוא לא נראה מפחיד כפי שזה מצויר ונכתב כאן ובכל מקום. הוא יכול להיראות מוכשר מאוד ודואג מאוד לילד, מחבק ומראה רגשות אהבה, אבל הכל זה כדי שזרועות התמנון הארוכות שלו ילפתו את הילד יותר טוב ויותר חזק כדי שהאני של ההורה יתרחב ויבלע אל תוכו את האני של הילד עד שהוא לא יהיה קיים, כמו לויתן שבולע דג רקק.
נרקיסיסט לא יכול שיהיה לידו או לצידו בחיים, בעבודה, בכולל, במשפחה ובחדר, שום אדם שהוא לא מושפל ונכנע לו ושהוא שולט עליו שליטה ברורה ומשאיר אותו תדיר עם רגשות אשם ונקיפות מצפון קשים, עד שהוא נגמר ונכנע מבולבל ומושפל. אז הוא מזריק בו את ארסו האחרון לווידוא הריגה, שהוא לא יוכל אי פעם להתקומם יותר, ואז הוא משחק עם טרפו כמו שמשחקים עם בובת מריונטה, ואפילו דואג לו מאוד ומחבק אותו לעיני כל ומראה לכולם כמה הוא דואג ועוזר לאדם הזה, בעל/אשה/ילד/חבר וכו’, ומציל אותו מכל רע. אך באמת זה לא חיבוק של דוב אלא של תמנון בעל ארס חריף.
הסיבה לכל זה היא, שנרקיסיסט, הוא כל כך לא כאן וכל כך איננו מחובר לרגש אנושי טבעי אלא חי לו בתוך עולם עויין ואכזר, עולם שיצרו לו תוקפיו מילדותו, וכמו לבה רותחת הקבורה בנפשו פנימה הוא מבעבע תמיד בעבוע של השתלטות, כי החולשה שלו היא כל כך עצומה שהוא חש מותקף ומאוים, כהשלכה של מעשה ההורה הנרקיסיסט או הפוגע, בו בילדותו, כך שהוא לא יכול באופן טוטלי שיהיה לידו מישהו שמתנהל כאחד האדם, היות ומישהו כזה הוא בעל כח מסוים, כלומר בריא, וליד אדם בריא, הנרקיסיסט חש מותקף ומאוים, מבלי שהמותקף עשה או אמר משהו. ולכן הוא משתלט, מבקר, תוקף, מבצע שיימינג, עסוק במניפולציות, שקרים וכו’, כדי להטריד את כל הסובב ולהחליש אותם.
זו הפרעה ממש.
ישנם מטפלים שמשתפים פעולה עם נרקיסיסט, במיוחד כאשר הוא מוכשר מאוד ויודע לסבן ולערבב את כולם בשקרים מסובכים וכו’.
לכן כתבתי תפילה. כי מלבד הטיפול בהפרעה זו, שהוא טיפול קשה, יקר וארוך טווח, חייבים תפילה.
בתקוה שלא ניתקל בחיינו בנרקיסיסט וכל שכן לא בנרקיסיסט ממאיר ל”ע.
וואו!
ובכל זאת אותו אחד שאני אישית מכירה לא גדל עם הורים נרקיסיסטים והמושג היה זר לכולם. גם בילדות, לא היתה ידועה טראומה או התעללות. לקח כמה שנים טובות וקשות עד שהאדם עצמו נלכד בשקריו ועזב את המשפחה. ואכן, כל מטפל שהוא היה איתו אי פעם בקשר, כולל דמויות חינוכיות, הושפעו אחריו. עם כולם הגיע שלב (חלק היה קשר ארוך טווח וחלק קצר) שזה פשוט הסתיים בצורה בה הוא נלכד בשקריו ובורח
וממשיך הלאה. בכולם הדפוס דומה: מחבק, אוהב, טוב להחריד, יפה נפש, ואחר כך מתעלל ומתסכל, משקר ומנצל. ובורח.
איך מטפלים בדבר כזה אם האדם עצמו לא חושב שהוא זקוק לאיזה טיפול?
שמעתי בשם ר’ נחמן מברסלב (לא זוכרת ע”י מי) שלנשמות הללו אין תיקון כלל.
שלום,
לא מחייב דווקא הורים או הורה נרקיסיסט. גם אישיות רגישה מאוד לחיים, שלא קיבלה מענה והסתבכה והלכה והסתבכה, וגם התעללויות לא ידועות כמו פגיעות מי’ וכדומה, יכולים, לפי הבנתי, לגרום זאת. הנקודה היא לא ההורה הנרקיסיסט אלא המצב בו הילד נחנק באיזשהו שלב בהתפתחותו וכמענה הישרדותי לכך, במקום לפרק את הטראומה הוא פיתח דמות כוזבת מניפולטיבית, שבבסיסה קיים ילד רועד חרד ומפוחד ברמה ממארת, חשוכה.
התיאור שתיארתם מתאים לנרקיסיזם.
הטיפול (הפסיכולוגי) הקשה ביותר, לפי הבנתי וידיעתי, הוא הטיפול בנרקיסיסט או בהיפו-מאניה וכל שכן במאניה. אדם שכל כולו לא איתנו אלא קבור אי שם, ואנו מדברים רק עם המסכה המזעזעת, גרנדיוזית מניפילוטיבית ותככנית שלו כמנגנון הגנה קיצוני להגן על הנפש הפגועה שבפנים, שלא יתרסק, שאין לו כל ידע והבנה שיש דרך אחרת וצורות התנהגות נורמטיביות אחרות, היות והוא לא מכיר כאלה, זו מלאכה קשה מאוד, מסוכנת הן למטפל והן למטופל.
במקרים שהמטפל לא מודע לתהליך ולמעשיו, הוא למעשה יכול לגרום למטופל להתפרק ולהתפזר ברוח לכל עבר. יישאר התינוק הקטן שבפנים, מבלי שנתנו לו מענה, וזה מסוכן. גם למטפל זה מסוכן כי הוא יכול ללכת שבי אחר גחמותיו המניפולטיביות של המטופל, וצריך בזה חכמה רבה, אישיות חזקה, ולדעתי גם כמה מטפלים שיטפלו במטפל במשך זמן הטיפול, מה שנקרא סוללה של מטפלים.
נרקיסיסט לא יבוא לטיפול, כי נרקיסיסט וטיפול זה ‘אוקסימורון’ – ככל שהוא נרקיסיסט הוא יודע כל וזקוק לשלוט על הסובב ולא יתן שיחדרו אליו מבעד למעבה הגרנדיוזי הממאיר שלו, וככל שמדובר בטיפול, הרי זה כל כולו של הטיפול – לחשוף, לתקן, להנכיח, לפתח רגשות נכונים, ברית טיפולית וכו’, דבר שהנרקיסיסט דוחה בשצף קצף, בביזיון ובערמה וחווה את כסכנה עצומה, ובצדק!!!
אם המקרה לא חמור, ומדובר באדם לא בוגר אלא בצעיר, המצב יותר טוב וניתן על ידי הרבה סבלנות אורך רוח, חוזק, תפילה, הדרכה, טיפול במטפל וכו’, לטפל בו באופן דינמי, אולי 3 שנים, ולהביא אותו אט אט לחוף מבטחים. וכשהוא ירגיש שהוא עומד על משהו והקרקע מעט יציבה תחתיו הוא יוכל אט אט לחזור על ידי התלמדות תרגול וכו’ לחיים די נורמטיביים, בס”ד.
אין נשמה שאין לה תיקון. צריך להתפלל על זה. לא חושב שרבי נחמן אמר זאת. אין יאוש בעולם כלל.
מדהים! מעבירה להם לקרוא
תודה רבה על התגובה המפורטת! מעריכים מאוד!
הרבה ברכה